به گزارش هدف و اقتصاد ، بازار خودرو در روزهای اخیر با نوسانات شدید و افزایش قابلتوجه قیمتها وارد مرحلهای تازه شده؛ مرحلهای که بسیاری از کارشناسان از آن با عنوان «انفجار قیمتی» یاد میکنند. بررسی قیمتها نشان میدهد خودروهایی که تا همین یکی دو سال پیش در دسترس قشر متوسط بودند، حالا به کالاهایی دور از توان خرید این گروه تبدیل شدهاند.
بر این اساس بازار خودرو دوباره در شوک فرو رفته است؛ جهش ناگهانی قیمتها، کاهش عرضه و فاصله عمیق میان نرخ کارخانه و بازار آزاد، خودروهای بهاصطلاح اقتصادی را به کالایی دور از دسترس قشر متوسط تبدیل کرده و چشمانداز این بازار را بیش از هر زمان دیگری مبهم و نگرانکننده کرده است.
این رشد قیمتها در حالی اتفاق افتاده که آینده بازار خودرو همچنان مبهم است. برخی سناریوها از احتمال کاهش قیمتها در صورت افت نرخ دلار حکایت دارند، اما در مقابل، این احتمال نیز وجود دارد که بازار وارد رکود سنگین شود؛ رکودی که در آن نه خریدار قدرت خرید دارد و نه فروشنده حاضر به کاهش قیمت است.
این در حالیست که تاریخ نشان داده همیشه بعد از رشد قیمت ها تقاضا نیز افزایش می یابد اما مشخص نیست که ایا این رشد تقاضا نشات گرفته از اظهارات برخی کارشناسان است که معتقدند همچنان بازار خودرو جابرای افزایش قیمت دارد چراکه هنوز به قیمت دلار و تورم امروز نرسیده است و یا می تواند اقدامی از سوی مردم برای حفظ سرمایه شان باشد که البته این احتمال ضعیف است چراکه منطقی نیست.
از سوی دیگر، در ماههای اخیر اتهاماتی متوجه برخی خودروسازان شده است. منتقدان معتقدند برخی شرکتها با کاهش عرضه در دورههای افزایش نرخ ارز، عمداً قیمت بازار را بالا بردهاند تا فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد بیشتر شود. این شکاف قیمتی، بهزعم منتقدان، ابزاری برای فشار به دولت جهت افزایش قیمتهای کارخانهای بوده است. هرچند این ادعاها هنوز بهصورت رسمی اثبات نشده، اما رفتار بازار به این گمانهزنیها دامن زده است.
بنابراین به گفته برخی کارشناسان محتملترین سناریو «ادامه روند صعودی همراه با نوسانهای مقطعی» است چراکه وقتی دلار تحت فشار تقاضای فصلی و ابهامات سیاسی به سطوح بالاتر برود (بالای ۱۳۰ هزار تومان)، میتواند قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی را حدود ۵ تا ۱۵ درصد بالا بکشد. در این حالت، خودروهای اقتصادی (مثل پراید ۱۵۱ یا کوییک) ممکن است در بازههای کوتاه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان رشد کنند؛ اما بهدلیل محدودیت توان خرید، این رشد با افت شدیدتر حجم معاملات همراه میشود و بازار بیشتر وارد فاز چانهزنی و انتظار میشود. در مقابل، اگر نرخ ارز آرام بگیرد، احتمال «ثبات یا اصلاحهای جزئی و رفتوبرگشتی» در مدلهای پرتیراژ بیشتر است.
در مجموع، بازار خودرو در شرایطی پرتنش و غیرقابل پیشبینی قرار دارد؛ بازاری که میان امید به کاهش قیمتها، رکود احتمالی و ابهام در سیاستهای قیمتی، همچنان خریداران و مصرفکنندگان واقعی را سردرگم نگه داشته است.

