نمایشگاه: ۲ مه – ۱۴ ژوئن ۲۰۲۵
گالری پیس؛ اولین نمایشگاه خود را در فضای جدیدش در محله شونهبرگ برلین اعلام میکند. نقطه عطفی در حضور گالری در اروپا. نمایشگاه واژهسازی معکوس: دوبوفه، باسکیا، ناوا آثار روی کاغذ سه هنرمند از نسلهای مختلف را گرد هم میآورد که زبان تصویرگری را زیر سوال بردهاند: ژان دوبوفه، ژان- میشل باسکیا و رابرت ناوا.
به گزارش هدف پرس به نقل از پیس گالری: این نمایشگاه با تأکید بر هنر ضد فرهنگی دوبوفه، به رسانه کاغذ پرداخته و بررسی میکند که چگونه این هنرمندان در فرآیند «واژهسازی معکوس» خود، سطوح «هنر عالی» را به اجزای پایهاش تبدیل میکنند. این آثار نشان میدهند که چگونه تصویرسازی را در عمل میشکنند و آن را به تصویری تحریفشده و بیپرده تبدیل میکنند. نمایشگاه از تاریخ ۲ مه تا ۱۴ ژوئن ادامه خواهد داشت و فصل جدیدی از حضور گالری پیس در برلین را آغاز میکند.
این نمایشگاه همزمان با Gallery Weekend Berlin برگزار میشود و یکی از دو افتتاحیه در Die Tankstelle است، یک فضای هنری جدید که گالریها، دفاتر و کافهها را در کنار هم قرار داده است. گالری یودین نیز نمایشگاهی را به تام آف فینلند اختصاص داده که مشابه آنچه دوبوفه و باسکیا انجام دادهاند، مرزهای هنر عالی و عامیانه را به چالش میکشد.
نمایشگاه پیس مجموعهای از آثار نهایی روی کاغذ دوبوفه از دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ را با نقاشیهایی از باسکیا مقایسه میکند که در همان زمان کشیده شدهاند. آثار دوبوفه و باسکیا زمینهای را برای آثار اخیر رابرت ناوا فراهم میآورد. ناوا با استفاده از زبان بیانی شبیه به دوبوفه و باسکیا، میراثی از علامتگذاری بیانی و رد هرمهای سنتی هنر را ادامه میدهد. این نمایشگاه تحت سرپرستی اولیور شولتز، رئیس بخش کیوریتور گالری پیس، برگزار شده است.
این نمایشگاه به آثار پیشین دوبوفه در نیویورک و تأثیر آن بر باسکیا پرداخته و نشان میدهد که چطور باسکیا از دوبوفه الهام گرفته بود. ناوا نیز با الهام از دوبوفه و باسکیا، تصاویری خلق میکند که دنیای خاص خود را تشکیل میدهند و در آنها تخیلات اسطورهای و تغییرات پر از هیولاها به چشم میخورد.
واژهسازی معکوس به مناسبت ۶۵ سالگی گالری پیس برگزار میشود، سالی که گالری نمایشگاههایی از هنرمندان برجسته قرن بیستم را برگزار میکند. در کنار نمایشگاه دوبوفه و باسکیا، این نمایشگاه آثار ناوا را به نمایش میگذارد که بیشتر از همیشه تغییرات و بازسازیهای هیولاهای اسطورهای را به تصویر میکشد. این آثار حول مفهوم هنر بروت دوبوفه، که به جشن خلاقیت خام و بیتوجه به سنتهای آکادمیک پرداخته، میچرخد.
آثار دوبوفه از مجموعه Théâtres de mémoire (۱۹۷۵–۷۸) در این نمایشگاه به نمایش درآمدهاند. در این آثار، دوبوفه نقاشیهای قبلی خود را به ترکیبهای لایهای بازسازی میکند. این فرآیند بازگشتی و استخراج واژگان بصری گذشته، بهعنوان یکی از تأثیرات اصلی باسکیا در کارهایش شناخته میشود. باسکیا که در دهه ۱۹۸۰ به شدت تحت تأثیر دوبوفه بود، بارها از گلیمچر میخواست تا در گالری پیس بنشیند و آثار دوبوفه را ببیند.
ناوا که نقاشیهایش بهطور شگفتانگیزی تخیلی و پر از هیولاها است، به همان شیوهای که دوبوفه و باسکیا این کار را انجام دادند، هنر را از چارچوبهای رایج خارج میکند. آثار ناوا همچنان انرژی خاص و مختلکنندهای را که در آثار دوبوفه و باسکیا دیده میشود، ادامه میدهد. آثار این هنرمندان بهطور ویژهای از بازتعریفهای زیباییشناسی در هنر بهویژه در نقاشیهای «بد» بهره میبرد که در سال ۱۹۷۸ توسط مارسیا تاکر در موزه نیو بررسی شد.
گالری پیس که در سراسر جهان نه شعبه دارد، دفتر جدید خود را در برلین در سال ۲۰۲۳ راهاندازی کرده است و به تقویت ارتباطات خود با جوامع هنری در مناطق آلمانیزبان میپردازد. افتتاح Die Tankstelle نشاندهنده تعهد گالری به گسترش بازار اروپایی خود است و در آنجا دو نمایشگاه عمومی در سال برگزار خواهد کرد.
در طول سال ۲۰۲۵، گالری پیس با برگزاری ۱۶ نمایشگاه از آثار هنرمندان برجسته خود که روابط طولانیمدتی با گالری داشتهاند، سالگرد ۶۵ سالگی خود را جشن میگیرد. این نمایشگاهها در سراسر جهان برگزار میشوند و یادبودی از تاثیرات هنرمندانی هستند که با همکاری پیس، مسیرهای جدیدی را در تاریخ هنر ایجاد کردهاند.
منبعPace Gallery