• برابر با : 17 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
کل اخبار 2906اخبار امروز : 1
7

موزه های تاریخ زندگی

  • کد خبر : 4755
  • 17 تیر 1403 - 15:21
موزه های تاریخ زندگی

 وقتی از موزه صحبت می‌کنیم در بیشتر مواقع فضاهایی بسته، با نورپردازی‌های خاص (معمولاً مصنوعی) محیط‌هایی پر از ویترین‌ها و دوربین‌های هشداردهنده و … به ذهنمان متبادر می‌شود. اما تعریف موزه بسیار وسیع تراز این حرف‌هاست. شما می‌توانید در خیابانی قدم بزنید یا بخشی از شهر یا روستا را بگردید و درعین‌حال به موزه گردی […]

 وقتی از موزه صحبت می‌کنیم در بیشتر مواقع فضاهایی بسته، با نورپردازی‌های خاص (معمولاً مصنوعی) محیط‌هایی پر از ویترین‌ها و دوربین‌های هشداردهنده و … به ذهنمان متبادر می‌شود. اما تعریف موزه بسیار وسیع تراز این حرف‌هاست. شما می‌توانید در خیابانی قدم بزنید یا بخشی از شهر یا روستا را بگردید و درعین‌حال به موزه گردی مشغول باشید. این همان مفهومی است که بر اساسش، موزه‌ای فضای باز شکل‌گرفته است.

 موزه‌های تاریخ زندگی، از جمله موزه‌های مزرعه زندگی و موزه‌های زنده، موزه‌های فضای باز هستند که در آن راهنمایان لباس دوره‌های تاریخی مربوط به موزه را پوشیده و طوری رفتار می‌کنند که گویی در آن مکان و زمان زندگی می‌کنند و کارهای روزمره، کارهای دستی و مشاغل خانگی مانند پخت‌وپز با استفاده از اجاق قدیمی در فضای باز، بافندگی و کشاورزی بدون تجهیزات مدرن انجام می‌دهند.

 با وجود مزایای فراوان، موزه‌های فضای باز در سال‌های اخیر با انتقاداتی نیز روبرو بوده‌اند. برخی از منتقدان بر این باورند که این موزه‌ها تصویری ایدئال و گاه نادرست از گذشته ارائه می‌کنند و به جنبه‌های تاریک تاریخ مانند برده‌داری و بی‌عدالتی‌ها توجه کافی نمی‌کنند. با وجود این انتقادها، موزه‌های فضای باز همچنان به‌عنوان ابزارهای ارزشمندی برای آموزش و یادگیری تاریخ به شمار می‌روند. این موزه‌ها به بازدیدکنندگان در درک بهتر فرهنگ‌ها و جوامع گذشته کمک می‌کنند. هدف اصلی موزه‌های فضای باز، این است که بازدیدکنندگان بتوانند فرهنگ، محیط طبیعی یا دوره تاریخی خاصی را از طریق حواس پنج‌گانه درک کنند. مخاطبین می‌توانند با گشت‌وگذار در میان خانه‌ها، مغازه‌ها و کارگاه‌های بازسازی‌شده، لمس اشیای تاریخی و بوییدن غذاهایی که در آن زمان پخته می‌شد، گذشته را به طور کامل حس کنند. در ادامه به معرفی دو نمونه از این نوع موزه‌ها می‌پردازیم:

 گشتی در دل تاریخ: موزه فضای باز آگورا در ازمیر

 آگورا که در زبان یونانی به معنای “بازار” است، نام یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر ازمیر در ترکیه است که بخشی از بافت تاریخی این شهر محسوب می‌شود. این موزه فضای باز، بقایای یک مجموعه باستانی شامل بازار، معابد، حمام‌ها و سایر بناهای عمومی را به نمایش می‌گذارد که قدمت آن به اواخر قرن چهارم قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

 این موزه از سه‌طبقه تشکیل شده است که روی ستون‌های رومی و سنگ مرمر ساخته شده بود. موزه آگورا یک‌بار در اثر زلزله به‌شدت تخریب شد و پس از آن یکی از پادشاهان یونانی به نام مارکوس اورلیس، این موزه را بازسازی کرد. کاوش‌های باستان‌شناسی در آگورا از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد و تا به امروز نیز همچنان ادامه دارد. در این کاوش‌ها، بقایای بسیاری از بناهای تاریخی از جمله معبد آرتمیس، حمام رومی، کتابخانه و سالن تئاتر کشف شده است.

 امروزه، موزه فضای باز آگورا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در شهر ازمیر است. بازدیدکنندگان می‌توانند در میان خرابه‌های این مجموعه باستانی قدم بزنند و به تماشای بقایای بناهای تاریخی، مجسمه‌ها و اشیا به نمایش گذاشته شده بپردازند

 مهم‌ترین بخش‌های موزه شامل بازار، معبد آرتمیس که به الهه آرتمیس، الهه شکار و ماه، اختصاص داشت. همچنین دارای بخش‌های دیگری مانند حمام رومی، کتابخانه و سالن تئاتر برای برگزاری نمایش‌ها و مسابقات مختلف بود. همچنین کانال آبی که دو هزار سال پیش در این منطقه جاری بوده، همچنان از وسط بازار می‌گذرد. در این موزه، مجسمه‌های خدایان مختلف از جمله هرکول، اروس، دیونیسوس و هرمس به نمایش گذاشته شده است.

 موزه فضای باز اسکانسن: دروازه‌ای به‌سوی گذشته

 موزه فضای باز اسکانسن که در جزیره یورگاردن شهر استکهلم واقع شده، دروازه‌ای به‌سوی گذشته سوئد است. این موزه که به‌عنوان اولین موزه فضای باز در این کشور شناخته می‌شود، در سال ۱۸۹۱ توسط آرتور هازلیوس باهدف نمایش شیوه زندگی مردم سوئد قبل از دوره صنعتی‌شدن تأسیس شد. هازلیوس در سفرهای خود به دورترین نقاط سوئد، بیش از ۱۵۰ خانه و کلبه سنتی را خریداری و به موزه خود منتقل کرد. در حال حاضر، تنها سه خانه از این مجموعه اصل نیستند و از روی مدل‌های اصلی ساخته شده‌اند. موزه اسکانسن تا سال ۱۹۶۳ زیرمجموعه موزه نوردیک بود، اما از آن سال به بعد به طور مستقل به کار خود ادامه داده است. این موزه به‌عنوان الگویی برای سایر موزه‌های فضای باز در سراسر جهان قرار گرفت و به همین دلیل، این نوع موزه‌ها در بسیاری از کشورها به نام اسکانسن شناخته می‌شوند. بازدیدکنندگان می‌توانند در میان خانه‌ها، مغازه‌ها، کارگاه‌ها و مزارع بازسازی‌شده، قدم بزنند و با شیوه زندگی مردم سوئد در آن دوران قبل آشنا شوند. راهنمایان با لباس‌های سنتی، اطلاعات کاملی در مورد تاریخ و فرهنگ سوئد به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند. در این موزه، حیواناتی از سراسر سوئد و سایر نقاط دنیا در محیطی طبیعی نگهداری می‌شوند. بازار اسکانسن که از سال ۱۹۰۳ هر ساله برگزار می‌شود، محلی برای عرضه صنایع‌دستی، غذاهای سنتی و سوغاتی است. موزه فضای باز اسکانسن، نقشی مهم در حفظ و معرفی فرهنگ و تاریخ سوئد ایفا می‌کند. این موزه در سال ۱۹۹۱ به‌عنوان یکی از ۲۵۰ جاذبه برتر جهان توسط مجله نشنال جئوگرافیک انتخاب شد.

لینک کوتاه : http://hadafpress.ir/?p=4755

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها