• برابر با : 17 - جماد أول - 1447
  • برابر با : Friday - 7 November - 2025
کل اخبار 5504اخبار امروز : 0
15

نقش منطقه آزاد ماکو در ترانزیت ایران و کریدورهای غرب آسیا

  • کد خبر : 11848
  • 05 سپتامبر 2025 - 13:33
نقش منطقه آزاد ماکو در ترانزیت ایران و کریدورهای غرب آسیا
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو به نقش ماکو در ترانزیت‌های ایران و کریدورهای غرب آسیا را تشریح کرد.

به گزارش هدف پرس، حسین گروسی، در ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته که در تهران برگزار شد، ضمن تشریح نقش منطقه آزاد ماکو به عنوان قلب لجستیک و ترازیت ایران و غرب آسیا، گفت: اگر تنها 10 درصد از ارزش تجاری چین و اروپا از این مسیر عبور کند، کشورمان می‌تواند به درآمدی بالغ بر 150 میلیارد دلار دست پیدا کند که این رقم به مراتب بیشتر از درآمدهای نفتی و گازی ما خواهد بود.

وی با تاکید بر ارائه طرح جامع توسط هر منطقه آزاد در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی مناطق آزاد کشور تاکید کرد: هر منطقه‌ای که قصد توسعه دارد، باید ابتدا طرح جامع خود را تهیه کند تا مشخص شود کدام بخش به لجستیک، تجارت، کشاورزی یا تولید اختصاص دارد. طرح جامع مثل نقشه‌ای برای فرش‌بافی است؛ قبل از شروع کار، باید مسیر مشخص باشد. خوشبختانه طرح جامع ماکو حدود یک ماه پیش تصویب شد و ما به دنبال توسعه منطقه بر اساس این طرح هستیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به موقعیت استراتژیک ماکو به عنوان کریدور مرزی مهم در کشورمان تصریح کرد: علاوه بر آن که این منطقه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی کلیدی میان چین و اروپا عمل کند، به عنوان سرزمین چهارسو، فرصت‌های بی‌نظیری برای تجارت و ترانزیت کالا فراهم می‌آورد چرا که ما در ماکو از امکانات حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای بهره‌مند هستیم و با توسعه زیرساخت‌ها، می‌توانیم ظرفیت جابجایی کالا را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، انتظار داریم که ظرفیت جابجایی کالا از 2 میلیون تن به 15 تا 20 میلیون تن برسد.

گروی با اشاره به آن که این منطقه نویدبخش آینده‌ای روشن برای تجارت و حمل و نقل در ایران است، یادآور شد: در طرح جامع ماکو، ۹۰ کیلومتر مسیر ریلی تصویب شده و بخش‌های خارج از منطقه نیز به تصویب رسیده است. در حال حاضر پیمانکار برای اجرای کریدور شرق به غرب انتخاب می‌شود. این مسیر تنها کریدور تمام ریلی بدون توقف در جهان است و مزایای اقتصادی، زیست‌محیطی و ایمنی بالایی دارد. مسیر جنوبی که از چین به سرخس و مشهد و تهران و تبریز و فرودگاه ماکو می‌رود، هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین این مسیر ریلی شود.

وی افزود: یک نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی هفته دولت با حضور وزیر ارتباطات کلنگ زنی شد و قطب چهارم دیتا سنتر با 3 هزار رک، توسط سرمایه‌گذار آسیاتک با یکهزار رک اجرا می‌شود. برق این پروژه‌ها از شهرک انرژی ۱۵۰۰ مگاوات تأمین خواهد شد که یکی از بزرگترین شهرک‌های انرژی کشور محسوب می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: رئیس‌جمهور شخصاً موضوع کریدور شرق به غرب را پیگیری می‌کند و ما در تلاشیم تا با همکاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این پروژه به سرعت پیش برود تا همه از ثمرات و نتایج آن بهره‌مند گردند.

لینک کوتاه : http://hadafpress.ir/?p=11848

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها