شاید خیلی ها تعجب می کنند که واردات خودروی خارجی چرا این همه مورد استقبال اقشار مردم قرار گرفته حتی آنها که امکانات واردات خودرو ندارندباید گفت مردم عادی منتظرند ببینند تکلیف قیمت های خودروهای وارداتی چه می شود تا تکلیف قیمت خودروهای داخلی هم مشخص شود اما از انجا که سابقه نداشته کالایی در کشور ارزان شود همه می دانند که این خودروها به محض ورود توسط دلالانگران خواهد شد و این حرف بیراهی نیست .چرا که همین تعدادی هم که توسط برخی وارد شده اند توسط دلالان به سه برابر و حتی بیشتر قیمت گذاری شده اند.
فعالان و کارشناسان بازار خودرو کشور معتقدند: با توجه به اینکه در هفتههای اخیر بازار خودرو در نتیجه خبر آزادسازی واردات خودرو کارکرده راکد بوده است، مافیای بازار خودرو که بیکار شدند، آرام ننشسته و دست به کار شدهاند تا بار دیگر روی نوسان قیمت خودرو موج سواری کنند؛ به طور قطع در مقطع کنونی اگر کاهش قیمت خودروهای کارکرده تداوم پیدا کند، قطعا بر قیمت خودروهای داخلی نیز تأثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین با توجه به وضعیت کنونی بازار، پیشبینی میشود که قیمتها در بازار تعدیل شود؛ بنابراین کاملا مشهود است که مافیای خودرو دست بکار شده تا شیوه نامه ارز واردات خودرو کارکرده را مانع بزرگی برای واردات خودرو جلوه دهد. تا از این طریق تقاضا در بازار را دوباره تحریک کنند.
واردات خودرو کارکرده پارسال مطرح شد؛ نمایندگان مجلس خرداد ۱۴۰۲ موافقت خود را اعلام کردند. شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در تیرماه به واردات خودرو کارکرده رضایت دادند و کار تدوین آییننامه از مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد.
برندهای مجاز واردات خودرو کارکرده توسط سازمان استاندارد شهریورماه مشخص شد و اولین اصلاحات در مهرماه کلید خورد. مجلس در دیماه آخرین چکها را زد و نسخه نهایی آییننامه واردات خودرو کارکرده تیرماه امسال از هیئت دولت بیرون آمد.
واردات خودرو کارکرده برای فاصلهگرفتن از حرف و کاغذ و رسیدن به مرحله عمل مثل هر قانون و آییننامه دیگری محتاج زمان است. قیمت خودرو در همین روزهایی که جزئیات واردات مدلهای کارکرده در قالب آییننامه اعلام شد، کاهش پیدا کرد.
واردات خودرو کارکرده با وضعیت فعلی و ضمن توجه به تجربههای گذشته شانس کمی خواهد داشت مگر دولت چهاردهم آن را مورد تفقد قرار دهد و برای رفع موانع دنبال یکسری اقدامات عملی باشد، به هر ضرب و زوری به سرانجام خواهد رسید و میتواند روی قیمت خودرو صفر و بازار خودرو کارکرده اثر بگذارد.
اطلاعیه بانک مرکزی درباره واردات خودرو کارکرده را سایت ها، خبرگزاریها و روزنامهها همراه با کانالهای خبری و صفحات اینستاگرامی با شتابزدگی منتشر کردند و حتی برایش تیتر جنجالی «توقف واردات خودرو کارکرده» را انتخاب کردند. عنوانی که نه دقیق است و نه موضوع را به طور صحیح انتقال میدهند. تنها عده کمی صبر و حوصله به خرج دادند و توانستند با بررسی و تطبیق آییننامه واردات خودرو و اطلاعیه بانک مرکزی، به اصل ماجرا پی ببرند. آییننامه واردات خودرو کارکرده را در روزهای پایانی عمر دولت سیزدهم به شکل سرپایی در حیاط پاستور رونمایی کردند و از همان اول کلی ابهام و معما دربارهاش مطرح بود. بهعنوان مثال آییننامه واردات خودرو کارکرده درباره تأمین منابع ارزی موردنیاز شفاف نیست و موضوع را به بانک مرکزی ارجاع داده است.
واردات خودرو کارکرده و صفرکیلومتر، همچون سایر انواع واردات ارز میخواهد، ولی در شرایط فعلی دست بانک مرکزی باز نیست. برای همین واردکنندگان و صادرکنندگان را با هم رودررو میکنند بلکه بتوانند در مدل عرضه و تقاضا با هم کنار بیایند.
خرید ارز در سامانه نیما، مرکز مبادله، بازار متشکل ارزی تلاشهایی ازایندست بود. بعد بحث فروش ارز حاصل از صادرات پیش آمد و مثلاً از صادرکننده خشکبار خواستند ارز حاصل از فروش پسته ایرانی در کشور خارجی را به واردکنندههایی بفروشند که قصد دارند از همان کشور موبایل وارد کنند. ایده بدی نبود، اما وقتی از کاغذ فاصله گرفتیم و به مرحله عمل نزدیک شدیم، موفقیت چندانی دستمان را نگرفت. قابلپیشبینی هم بود، چون بروکراسی و کاغذبازی، قاتل تئوریهای خام آکادمیک است.
واردات خودرو کارکرده در مرحله اول به ارز نیاز دارد، ولی کسی نمیتواند با خودش ۷۵ هزار درهم به امارت ببرد و با یک ماشین دستدوم به کشور برگردد. آییننامه واردات خودرو کارکرده بهصراحت اعلام کرده با منابع حاصل از صادرات و سرمایهگذاری خارجی برای واردکنندگان حقوقی موافق است و در صورت واردات خودرو کارکرده توسط اشخاص حقیقی باید ارز با منشأ خارجی به کار گرفته شده باشد.