• برابر با : 13 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
کل اخبار 2964اخبار امروز : 0
2

قطعی های مکرر برق در تابستان سوزان 1403

  • کد خبر : 6384
  • 23 مهر 1403 - 16:14

هدف و اقتصاد گزارش می دهد ؛ با قطعی‌های مکرر برق در روز‌های اخیر در شهر‌های مختلف، بار دیگر مسئولان دولت سیزدهم، دولت قبل را به کم‌کاری متهم کرده و عامل اصلی ناترازی را کاهش میزان توسعه ظرفیت تولید برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان می‌کنند. وزیر نیرو دولت سیزدهم مدعی شده تولید برق […]

هدف و اقتصاد گزارش می دهد ؛

با قطعی‌های مکرر برق در روز‌های اخیر در شهر‌های مختلف، بار دیگر مسئولان دولت سیزدهم، دولت قبل را به کم‌کاری متهم کرده و عامل اصلی ناترازی را کاهش میزان توسعه ظرفیت تولید برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان می‌کنند. وزیر نیرو دولت سیزدهم مدعی شده تولید برق در دولت قبل فقط ۲۳ درصد رشد داشته و دولت سیزدهم کشور را با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق تحویل گرفت.

بنا بر نظر کارشناسان، زنجیره صنعت برق کشور شامل سه بخش تولید، انتقال و توزیع است که مشکل فعلی صنعت برق مربوط به بخش های تولید و توزیع یا مصرف آن می شود. دلایلی چون خشکسالی و خارج شدن نیروگاه های برق آبی کشور از مدار، کهنگی تجهیزات و مشکلات سرویس و اورهال نیروگاه ها در بخش تولید، و فرسودگی شبکه ها و نیز عدم مدیریت مصرف درست در بخش توزیع از علل و عواملی است که در بیان مشکلات قطعی مکرر برق مطرح می شود.

قطعی مکرر برق در اکثر استان های کشور به ویژه طی چند روز گذشته آن هم بدون اعلان جدول خاموشی ها از سوی توانیر، این بار دیگر داد همه را درآورد تا جایی که در برخی شهرها مردم به نشانه اعتراض مقابل ادارات برق تجمع کردند.

از اوایل خردادماه سال جاری که نوسانات و قطعی های برق آهسته حرکت سینوسی خود را آغاز کرد دلایل بسیاری در مورد آن از سوی متولیان صنعت برق و مسئولین مربوطه شنیده شد اما به نظر می رسد با توجه به تشدید قطعی برق در کشور دلایل نامبرده غیرقابل حل باشند. هرچند وزیر نیرو در ابتدای خردادماه از مردم عذرخواهی کرد و قول بهبودی اوضاع را داد اما گویا قرار است هر ماه یک مقام مسئول این سنت را به جای آورد.

ظهر دیروز، سه شنبه ۱۵ تیرماه بود که رئیس جمهور در آیین افتتاح برخط طرح های ملی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی گفت: در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند؛ البته نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی کرده و خواهش می‌کنم مقداری در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

اردکانیان، وزیر نیروی دولت دوازدهم نیز با آغاز پویشی به نام «هر هفته_ الف_ب_ ایران» در نخستین ماه سال ۹۹ سودای توسعه صنعت آب و برق کشور را در سر می پروراند اما حالا به نظر می رسد این پویش پس از گذشت یکسال نه تنها نتایج مثبتی به ارمغان نیاورده بلکه ایران را بیشتر از همیشه تشنه آب و محتاج برق کرده و یادگاری به جز خشکسالی و خاموشی به یادگار نگذاشته است.

بنا بر نظر کارشناسان، زنجیره صنعت برق کشور شامل سه بخش تولید، انتقال و توزیع است که مشکل فعلی صنعت برق مربوط به بخش های تولید و توزیع یا مصرف آن می شود. دلایلی چون خشکسالی و خارج شدن نیروگاه های برق آبی کشور از مدار، کهنگی تجهیزات و مشکلات سرویس و اورهال نیروگاه ها در بخش تولید، و فرسودگی شبکه ها و نیز عدم مدیریت مصرف درست در بخش توزیع از علل و عواملی است که در بیان مشکلات قطعی مکرر برق مطرح می شود.

اما موضوع بحث برانگیزی که نقل محافل کارشناسی و غیرکارشناسی شده و رسانه ها بسیار به آن دامن زده اند، تولید رمز ارز به وسیله ماینرهاست که چه به صورت قانونی و غیرقانونی در منازل و خانه ها و کارگاه ها استخراج می شود.

یک عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، موضوع تاثیر استخراج رمز ارزها در خاموشی های اخیر را ناکافی دانست و تصریح کرد: اوایل تیرماه خبری مبنی بر کشف یک مزرعه تولید رمز ارز در تهران منتشر شد که گفته شد ۴ درصد برق کشور را مصرف می کرد؛ این مسئله غیر ممکن است، زیرا حتی اگر چنین اتفاقی در این سطح رخ دهد اولین کسی که باید پاسخگو باشد، خود اداره برق و شرکت توزیع است چراکه آنان همواره در حال رصد و پایش مصرف برق هستند، حتی اگر این مصرف در یک نقطه دور افتاده و یا کارخانه متروکه انجام گرفته است باید به موقع ردیابی و مشخص می شد.

ایمان خنکدار طارسی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: ۴ درصد برق کشور عدد بسیار بزرگی از کل مصرف برق یعنی حدود ۲۵۰۰ مگاوات است؛ در مقام مقایسه، اگر کل ظرفیت نیروگاه شهید سلیمی نکا مازندران با تمام توان و ظرفیتِ بخار، گاز و سیکل ترکیبی در مدار باشد، حدود ۲۰۰۰ مگاوات برق تولید می کند. بنابراین آن مزرعه تولید رمز ارز رقمی بیشتر از کل برق تولیدی نیروگاه نکا را مصرف کرده است.

خنکدار افزود: اگر نیروگاه نکا را از نزدیک دیده باشید متوجه خواهید شد که توان تولیدی آن به وسیله چندین خط ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلو ولت، منتقل می شود بنابراین مزرعه تولید رمزارزی که ۴ درصد برق کشور را مصرف می کند باید معادل همین تعداد خطوط ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلو ولت به آن وارد شوند که اصلا چنین چیزی ممکن نیست و عدد اعلام شده بسیار دور از واقعیت است.

عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری برخی اعداد و ارقام اعلام شده برای برق مصرفی در تولید رمز ارز با استفاده از ماینرها و ضریب تاثیر آن در خاموشی های اخیر کشور را بیشتر یک بازی ژورنالیستی دانست و تاکید کرد: برخی این اخبار نادرست را آگاهانه و با هدف انحراف افکار عمومی از عملکرد ضعیف تصمیم سازان صنعت برق منتشر می کنند، اما جای تاسف آنجاست که برخی دیگر از روی ناآگاهی چنین اعداد و ارقامی را بازتکرار می کنند.

وی با احتساب تمامی موارد، مصرف برق برای تولید بیت کوین و سایر رمزارزها چه به صورت مجاز و غیرمجاز را علت خاموشی های اخیر ندانست و تصریح کرد: اینکه بگوییم مزارع تولید رمز ارز علل خاموشی های اخیر است بهانه ای بیش نیست. اما سوال اصلی اینجاست که اگر مسئولین تازه متوجه مصرف برق برای تولید رمز ارزها شده اند، پس نظارت و کنترل و پایش خطوط توزیع چه جایگاهی دارد، مگر نه اینست که همه مصرف کنندگان به لحاظ الگوی مصرف، به صورت مداوم پایش شده و هیچ مصرف خارج از قاعده ای نمی تواند از چشم مسئولین به دور بماند.

عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد ساری از احتمال قطعی های بیشتر در روزها و ماه پیش رو خبر داد و با هشدار نسبت به فشاری که به شبکه برق در این شرایط خاص آمده تصریح کرد:با تداوم گرمای هوا احتمالا خاموشی ها توسعه خواهند یافت، تا جایی که در شرایط اضطراری ممکن است به دلیل افت شدید فرکانس با خطر قطعی سراسری در شبکه برق روبرو باشیم.

خنکدار راهکارهای پیش گیری از قطعی های برق در آینده را اینگونه عنوان کرد: برای این منظور هوشیاری بدون وقفه مهندسین و مدیران فنی شبکه برق در دیسپاچینگ های ملی و منطقه ای به منظور کنترل شبکه و حفظ پایداری آن ضروری است. از سوی دیگر ضرورت همراهی مردم در مدیریت مصرف دو چندان است چرا که وقوع قطعی سراسری، با خسارات سنگین برای کشور و نیز گرفتاری های متعدد برای مردم همراه خواهد بود.

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات بی شائبه پرسنل صنعت برق در بخش های تولید، انتقال و توزیع خاطرنشان کرد: کارکنان خدوم صنعت برق بابت پاسخگویی به مردم بسیار تحت فشار هستند. حقیقت اینجاست که قصوری از جانب آن ها در شرایط فعلی وجود ندارد چراکه اگر ما در منازل ۲ تا ۴ ساعت بی برقی را تحمل می کنیم این افراد بیش از ۱۲ ساعت فشار کاری در روز را تحمل می کنند و این به دور از انصاف است که پرسنل صنعت برق مخصوصا در سطح شبکه توزیع، علاوه بر تلاش و زحمت طاقت فرسا متاسفانه ناسزا هم بشوند.

لینک کوتاه : http://hadafpress.ir/?p=6384

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها