• برابر با : 13 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
کل اخبار 2964اخبار امروز : 0
1

مراسم رونمایی کتاب “یاغیان خراسان” در نشر نظر

  • کد خبر : 6377
  • 23 مهر 1403 - 15:35
مراسم رونمایی کتاب “یاغیان خراسان” در نشر نظر

به گزارش هدف و اقتصاد: کتاب «یاغیان خراسان» شامل اسناد و تصاویری ارزشمند از تاریخ معاصر اخیرا به چاپ رسیده است. به همین مناسبت عصر جمعه ۲۰ مهر نشستی، برای بحث و بررسی موضوع کتاب، با حضور علاقمندان در نشر نظر برگزار شد. این مجموعه، شامل عکس‌ها و اسنادی از بایگانی ژاندارمری قوچان است که […]

به گزارش هدف و اقتصاد: کتاب «یاغیان خراسان» شامل اسناد و تصاویری ارزشمند از تاریخ معاصر اخیرا به چاپ رسیده است. به همین مناسبت عصر جمعه ۲۰ مهر نشستی، برای بحث و بررسی موضوع کتاب، با حضور علاقمندان در نشر نظر برگزار شد.
این مجموعه، شامل عکس‌ها و اسنادی از بایگانی ژاندارمری قوچان است که «بهمن کیارستمی» گرداوری کرده‌، به علاوه متن مختصری از شرح آن دوران که «آناهیتا ناهید» به کتاب افزوده‌، در کنار اسناد تکمیلی که از سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مجموعه اضافه شده‌اند تا تصویر فضای آن جغرافیا در دهه ۱۳۳۰ برای خواننده کتاب، بهتر و بیشتر ممکن شود. افرادی از قوم کرمانج در آن جغرافیا که حکومتِ وقت یاغی می‌نامیدشان، در میان بسیاری از اهالی بومی اعتبار و جایگاهی داشتند و هنوز هم با عناوین سردار و خان از ایشان یاد می‌شود. تصاویری که برای نخستین بار در این کتاب منتشر می‌شوند شاید فرصت مناسبی برای علاقمندان و پژوهشگران است تا به پدیده یاغیگری در آن سال‌ها, در کوه‌ و بیابان‌های شمال خراسان، نگاهی عمیق‌تر داشته باشند.
نشست با سخنرانی خانم بهمن‌پور، مدیر انتشارات نظر، آغاز شد. بهمن کیارستمی گردآورنده کتاب، آناهیتا ناهید پژوهشگر، و روشن گل‌افروز موسیقیدان بومی، در میزگردی به بررسی یاغیان دهه سی و پیش از آن پرداختند. در ادامه، محمدرضا طهماسب‌پور، رهام شیراز، و علی بختیاری، پژوهشگران هنر، به تحلیل اثر پرداخته و ویدیویی از لیلا پاپلی یزدی و عمران گاراژیان، دو پژوهشگر علوم انسانی، پخش شد که از راه دور کتاب را خوانده و در این پیام تصویری بررسی آن پرداخته بودند.
از نکات جالب این غروب پاییزی در «حیات نظر»، اجرای موسیقی توسط بخشی “روشن گل‌افروز” یکی از نامداران موسیقی خراسان بود که با دو تار، فضایی دلنشین و متفاوت را در میان بحث‌های تئوریک نشست پدید آورد.

لینک کوتاه : http://hadafpress.ir/?p=6377

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها