• برابر با : 13 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 2895اخبار امروز : 4
3

المپیک ۲۰۲۴پاریس ، گزاره ی احترام، رسانه ملی

  • کد خبر : 5729
  • 27 مرداد 1403 - 14:03

المپیک همواره پر از شگفتی بوده و هست ، پر از تابلوها، موقعیت ها، پدیده ها و زیبایی، پر از عشق و احترام و اشک. المپیک، داستان های جذابی دارد، روایت هایی متنوع از ورزشکارانی که سراسر زندگی شان پر از فراز و فرودهای عجیب بوده و هست، گاه می شود در این دنیای پر […]

المپیک همواره پر از شگفتی بوده و هست ، پر از تابلوها، موقعیت ها، پدیده ها و زیبایی، پر از عشق و احترام و اشک.
المپیک، داستان های جذابی دارد، روایت هایی متنوع از ورزشکارانی که سراسر زندگی شان پر از فراز و فرودهای عجیب بوده و هست، گاه می شود در این دنیای پر از حریف و مبارزه و جنگیدن، به یک تراژدی دست یافت، گاه به یک ملودرام آرام و عاشقانه و اشک برانگیز ، و گاه به یک روایت حماسی یا ملی با تمی رشک برانگیز.
هر چه هست و نیست متاثر از احساساتی مشترک، خواسته ها یا نیاز هایی مشابه در فضایی پر از حادثه یا ضرورت است که شکل می گیرد و مخاطبان را در سراسر دنیا با خود همراه و همدل می سازد.
در این میانه، رسانه ملی در قالب شبکه های مختلف اقدام به پوشش تصویری فضای ورزشی و رقابتی المپیک می کند و در قالب برنامه های زنده، پخش زنده یا گزارش های مستقیم و ضبطی، ضمن اطلاع رسانی به مخاطبان، آنتن و‌ کنداکتور پخش روزانه و شبانه ی خود را پر می کند. ‌در این راستا با پیروزی ورزشکاران ملی بر حریفان قدرتمند و متنوع خود نیز، اهداف رسانه ای و اولویت های محتوایی رسانه را با تولید ‌و پخش پی در پی نما آهنگ ها و سرودهایی با محتوای مشخص دنبال کرده و پوشش می دهد تا بتواند بیشترین تاثیر محتوایی را با رویکردی که مد نظر سیاست های تولیدی و پیام سازی سازمان است از نظر احساسی بر عامه ی مخاطبان بگذارد.
در بازه ی مسابقات ورزشی المپیک پاریس، شبکه ورزش، شبکه سه سیما، شبکه خبر و شبکه فراتر که 4k نیز نامیده می شود بیشترین بهره ی محتوایی را از بازی های المپیک ۲۰۲۴ برده اند .
ماموریت شبکه ورزش که مشخص است ، بایستی همه ی بازی ها ‌و مسابقات المپیک را به شیوه های مختلف پوشش داده ‌و پخش نماید. به همین منظور برنامه ای با عنوان “دهکده ی المپیک “ را روی آنتن می برد.
شبکه سه سیما نیز به عادت قدیم ، اتفاقات و رویدادهای ورزشی را دنبال می کند و با رویکردی به مراتب نزدیک به اهداف سازمان و مدیر شبکه، پوشش تصویری از فضای مسابقات دارد که در قالب برنامه ی “المپیک پاریس “ ارائه می کند.
شبکه ی خبر ، اگر چه نمی تواند مانند دو شبکه ی مذکور به لحاظ فرم و ساختار در تولید برنامه عمل نماید اما تلاش می کند اخبار المپیک را همزمان با بقیه ی شبکه ها دنبال نماید، در میانه ی این میدان رسانه ای، شبکه ی فراتر ، به مراتب متفاوت تر از بقیه ی شبکه های داخلی عمل می کند، در شبکه ی فراتر یا همان شبکه ی 4k برخی از بازی ها و مسابقه های المپیک حتی رشته های ورزشی مربوط به بانوان با صدای اصلی و با سانسور کمتری بدون گزارشگر ایرانی پخش می شود و پوشش تصویری کامل تری را با کیفیت تصویری بهتر و به قول مدیران سازمان «مخملی » تر ارایه می دهد ، شبکه فراتر با لوگوی زرد رنگ 4k در «ست آپ باکس » های جدید امکان دریافت دارد اما در «ست آپ باکس » های قدیمی این امکان فراهم نیست . این شبکه هنوز به تولید برنامه هایی با کیفیت و الگوی مد نظرش اقدامی نکرده است اما برنامه هایی از ایندست را به صورت زنده روانه ی آنتن می کند تا به حیات پنهان خود ادامه بدهد.
شبکه های استانی اگر چه به ضرورت نیاز محتوایی که دارند به پخش بازی های المپیک می پردازند اما عموما این شبکه ها از خوراک آنتن سراسری تغذیه می شوند و معمولا کمی عقب تر از رسانه ملی بوده و به همین دلیل مخاطبان استانی، ترجیح می دهند تا اخبار بازی ها و تماشای مسابقات را از شبکه های سراسری و بعضا اینترنت یا فضای مجازی و ماهواره دنبال نمایند، بسیاری از ورزشکاران ملی پوش ایرانی اهل شهرستان بوده و شبکه های استانی از این فرصت می توانند بیشترین بهره ی محتوایی را در جهت تولید برنامه هایی با ساختارهای متفاوت ببرند که بستگی به توان هنری برنامه سازان این شبکه ها یا حمایت مدیران شبکه های استانی و هزینه های موجود دارد ، تردیدی نیست که این استان ها در تولید برنامه هایشان، بسیار متکی به پایتخت، حمایت ادارات، مشارکت های ارگانی و … هستند و چندان دست بازی در هزینه کردن های آنچنانی برای تولید برنامه های متنوع و خاص نداشته و بیشتر رویکرد خبری و‌ گزارشی دارند. حتی بسیاری از تصمیم گیری ها برای تولیدات استانی در تهران و مجموعه ی سیمای استان ها گرفته می شود با حضور مدیران و بعضا کارشناسانی که شناخت و مطالعه ی چندانی در حوزه ی فرهنگ بومی استان ها ندارند. و همین مساله نیز لطمه های بسیاری به تصویری که از فرهنگ، گویش و آیین ها یا سنت های بومی- محلی ارائه می شود در ذهن مخاطب زده است.
در بازی های المپیک بیشترین اقبال مخاطبان ایرانی به مسابقات کشتی، تکواندو، فوتبال و وزنه برداری و‌ گاهی والیبال است. معمولا ورزشکاران ایرانی در این حوزه های ورزشی، بیشترین و تاثیر گذارترین حضور را دارند .
رسانه ملی نیز بجز شبکه ی ورزش که ماموریت دارد همه ی رشته های ورزشی را پوشش تصویری بدهد در شبکه های دیگر خود به رشته های مذکور بیشترین پردخت را بنا به خواست یا سلیقه ی مخاطب ایرانی دارد .
بازی ها و مسابقات از پاریس به ایران مخابره می شود ، کارگردانی ‌‌و تصویربرداری این مسابقات که بر عهده ی تولید کنندگان فرانسوی است از ویژگی های ممتازی برخوردار است فضای داخلی مکان مسابقات به لحاظ نور پردازی قابل توجه هست، بخش زیادی از زیبایی بازی ها و محل مسابقه، متاثر از نحوه ی کارگردانی و چگونگی ارائه ی تصویری بازی هاست که جذابیت های بصری را همزمان با ایجاد هیجان برای مخاطب به همراه می آورد
اما نکته ی بسیار جذاب و با اهمیتی که من را وادار به نوشتن این مطلب کرد این است که در اغلب بازی ها و‌ مسابقات المپیک، مولفه های ارزشمندی را می توان پیدا کرد و‌ درباره ی آنها نوشت مولفه هایی مانند؛ ( احترام، جوانمردی، اخلاق، عشق، ایستادگی، مقاومت، انسانیت، وطن دوستی و … ) که در بطن جامعه ی جهانی امروز به شکل حیرت آوری کمرنگ شده اند.
در رشته های ورزشی کشتی، تکواندو و وزنه برداری به وضوح می توان این گزاره های پر از فضیلت را لمس کرد و از تماشای چندباره ی آنها لذت برد.
در مسابقه های مربوط به رشته ی ورزشی تکواندو ، تم یا گزاره یا مولفه ی احترام ، بسیار بارز ، برجسته و ‌‌ملموس است، به گونه ای که اگر رسانه ی ملی اقدام به پخش کامل روابط حاکم بر جهان ورزشی تکواندو را هر روز و هر شب ، پخش نماید تاثیر ناخودآگاه فضایی که به شدت متاثر از گزاره ی «احترام»بوده بر دامنه ی ارتباطی مخاطبان گسترده خواهد بود و می تواند در بازپخش های متعدد بدل به یک فرهنگ سازی درست در این زمینه شود و به همین نسبت ، ورزش هایی که این گزاره ها در جهانشان به شکل مقدسی نهادینه شده است.
به همین دلیل است که با پهلوانان و قهرمانان مان همدل و همراه می شویم با آنها می خندیم گریه می‌کنیم سرشار از احساس غرور و شکست یا دچار هیجان می شویم، فریاد می کشیم و به بزرگی یک وطن می اندیشیم. آنجا که ضرورت، حادثه، نیاز و خواست آدمی در پیشگاه وطن بدل به عشق می شود.
در حالی که آرزو‌می کنیم دنیای انسان ها هماره پر از احترام، عشق، جوانمردی، ایثار، گذشت و نوع دوستی بوده باشد. روزی برسد که مردم ایران بواقع و از صمیم قلب فقط برای پیروزی و مدال های کسب شده شادی نمایند نه به سبب کسب مدالی که می تواند تمام رنج های یک خانواده ی فقیر شهرستانی را بدل به رفاهی کند که نیاز اولیه و حقوق انسانی یک خانواده ی آبرومند در کشور و وطن خودش است.
قطعا رسانه ها، بویژه رسانه ی ملی در تقویت و ترویج این نوع از نگاه بافضیلت به زندگی و دور کردن ذهن و احساس مردم از رذیلت های روزمره یا خصلت های نکوهیده، سهم عمده ای دارد که بایستی به آن توجه کرده و در حوزه ی تولید برنامه هایی با محتوای حقوق شهروندی و گسترش اخلاق انسانی در جامعه و فرهنگ خانواده ها مکلف و وفادار باشد.

لینک کوتاه : http://hadafpress.ir/?p=5729

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها