• برابر با : 5 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل اخبار 2831اخبار امروز : 0
6

تجدید حیات عملکردی با استفاده مجدد تطبیقی

  • کد خبر : 3361
  • 08 خرداد 1403 - 16:08

عبور از مرز حفاظت کالبدی ابنیه و مجموعه ­ها به سمت ” تجدید حیات عملکردی” یکی از  تحولات کلیدی  در رویکردهای حفاظت قلمداد می­شود که نخستین بار در گردهمایی موجودیت و موقعیت بناهای تاریخی میلان1957 م و منشور ونیز 1964 م مورد توجه قرار می­گیرد. بیش از دو دهه است که استفاده مجدد از ابنيه […]

عبور از مرز حفاظت کالبدی ابنیه و مجموعه ­ها به سمت ” تجدید حیات عملکردی” یکی از  تحولات کلیدی  در رویکردهای حفاظت قلمداد می­شود که نخستین بار در گردهمایی موجودیت و موقعیت بناهای تاریخی میلان1957 م و منشور ونیز 1964 م مورد توجه قرار می­گیرد. بیش از دو دهه است که استفاده مجدد از ابنيه و آثار تاريخي و گرايش به تجديد حيات كاركردي و نیز استفاده­های اقتصادی موثرتراز بناهای تاریخی از سیاست های کارآمد و مورد توجه برنامه­ ریزان و مدیران عرصه حفاظت و مرمت بشمار می­رود. استفاده مجدد تطبیقی، اغلب تنها راهی است که ارزش‌های تاریخی و زیبایی‌شناسی را به لحاظ اقتصادی نجات می‌دهد و آنها را با استانداردهای معاصر پرورش می­دهد. امروزه، کار کردن با ساختمان‌های موجود و مرمت و بازگرداندن آن‌ها برای ادامه حیاتشان، به یک چالش خلاق و جذاب تبدیل‌شده است. این فرایند در مبانی نظری حفاظت معاصر، به‌عنوان یک استراتژی مهم در جهت حفاظت از میراث فرهنگی مطرح است. البته تغییر بناهای موجود برای کارکردهای جدید پدیده ای نو نبوده و در گذشته بناهایی که ایمنی بیشتری داشتند، برحسب نیاز و یا کارکردهای جدید مورد تغییر و دگرگونی قرار می­گرفته اند. درک این نکته مهم است که استفاده مجدد تطبیقی، با مرمت یا حفاظت تفاوت دارد. در حالی که یک پروژه مرمت یا حفاظت شامل بازگرداندن یک ساختمان به حالت اولیه خود و یا حفظ آن در همان وضعیت است، استفاده مجدد سازگار در واقع یک ساختار را برای پاسخگویی به نیازهای کاربر مدرن تغییر می دهد و همچنین ​​می تواند برای مکان های مختلفی انجام گیرد، از یک ساختمان مدرسه قدیمی گرفته تا بازسازی مجدد یک خانه.

استفاده مجدد سازگارانه با نوسازی نیز متفاوت است: در استفاده مجدد نه تنها ساختمان ها متحول می شوند بلکه، زندگی دومی نیز برایشان درنظر گرفته می شود. کارخانه ها به دفاتر و انبارها به بازارهای خرید تبدیل می شوند و راه آهن های قدیمی و متروکه به پارک های خطی،که باعث احیا محله ای تازه می شوند.

یکی از دلایل مهم استفاده از این شیوه  در ساختمان های تاریخی تمایل طبیعی سازندگان و توسعه دهندگان برای ایجاد یک فضای کاربردی با هزینه مناسب است. اغلب، هزینه بازسازی و مرمت بیش از تخریب و ساخت و ساز جدید است. این روش به شهرها این امکان را می دهد تا نگاهی دوم به فضاهای قدیمی، به ویژه مناطقی که رها شده اند و یا در کنار فضاهای صنعتی و پیچیده ای قرار دارند، داشته باشند. همچنین می تواند راهی مهم برای حفظ فضاهای تاریخی و کاهش پراکندگی شهری باشد. یک مفهوم جایگزین “استفاده مجدد انطباقی یا سازگار” فرایندی برای مقاوم سازی ساختمان های تاریخی برای مصارف جدید است که به سازه ها اجازه می دهد تا ضمن تأمین نیازهای مدرن سرنشینان، یکپارچگی تاریخی خود را حفظ کنند.

لینک کوتاه : http://hadafpress.ir/?p=3361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها