هدف پرس از فروش 200میلیارد درخت کریسمس در کشورگزارش می دهد ؛
چند سالی است که علاوه بر شهروندان ارمنی و محلات مسیحی نشین، فرارسیدن سال نو میلادی برای سایر شهروندان ایرانی اهمیت پیدا کرده است و مردم به سمت برگزاری مراسم های ویژه در نخستین روزهای دی ماه می روند. اتفاقی که هم تبعات اجتماعی و هم اقتصادی دارد.
بیژن عبدالکریمی، جامعه شناس و استاد فلسفه دانشگاه، علت اشتیاق برخی از ایرانیها نسبت به جشن کریسمس را به نوعی زبان اجتماعی است. ریشه این اتفاق هر چیزی که است بی شک هزینه های ده ها میلیونی به هرخانواده تحمیل می کند که این اتفاق تبعاتی زنجیروار به همراه دارد.
مشخصا گرامی داشتن یک جشن بین المللی که حتی جنبه های دینی نیز می تواند پیدا کند، مشکلی ندارد. آن چیزی که این روند را زیر سوال می برد، هم قیمت شدن یک درخت کریسمس با یک وسیله ضروری منزل است که نشان می دهد تجمل گرایی در این جشن رخنه کرده و تورم آن سر به فلک می کشد. هر جا ریشه های تورم و تجمل گرایی نفوذ کرده باشد، سودجویانی نیز حضور دارند که پای ریشه های آن آب می ریزند.
مشاهده درخت کریسمس در برخی مغازه ها با قیمت 22 میلیون تومان ریشه در این روند اشتباه دارد که صرفا سود آن به جیب سودجویان می رود و تورم را به جامعه با تقاضای بی مورد، تحمیل می کند.
خبرگزاری فارس، 4 سال پیش در چنین روزهایی آماری منتشر کرد که نشان می داد در تهران، فقط 6 میلیارد تومان درخت کریسمس به فروش رفته است که این رقم در گستره کل کشور و با توجه به تورم 4 سال اخیر مشخصا فراتر از 200 میلیارد تومان است. این چرخش مالی برای یک مدت زمان کوتاه مشخصا برای دلالان می تواند رقمی قابل توجه باشد.
با گذر از خیابان های لوکس پرور شمال شهر این هزینه ها سر به فلک می کشد و هر خانواده برای این که به خانه خود رنگ و بویی کریسمسی دهد، در حدود 150 میلیون تومان هزینه می کند.
با نگاهی جزئی تر می توان دید که یک آتلیه برای حضور در مراسم شب سال نو میلادی در خانه شهروندان و عکاسی از این مراسم، هزینه ای بالغ بر 20 میلیون تومان دریافت می کند. این هزینه ها فارغ ازسایر پذیرایی هایی است که در این جشن صورت می گیرد.
یک عکاس که در شب های کریسمس، درآمد خوبی نیز دارد درباره این گونه عکاسی ها و شرایط مالی مشتریها گفته بود: «مراجعهکنندگان به من برای عکاسی در این باره و با تم کریسمس، شاید در وهله اول فکر کنید از قشر متوسط به بالا باشند اما باید بگویم بیشتر مشتریهای من، اتفاقا از قشر متوسط به پایین جامعه هستند. فکر کنم دلیل این موضوع هم مدیا و فضای مجازی است که باعث شده همه در ظاهر هم که شده تلاش کنند از بقیه افراد چیزی کمتر نداشته باشند.
این صحبت ها و آمارها نشان می دهد هزینه های میلیونی تنها هدیه بابانوئل برای ایرانیان است. مردمانی که زندگی آن ها سال هاست زیر فشار تورم و تحریم خم شده و بابانوئل اصلی نیز نمی تواند آن ها را رهایی بخشد.
داستان زمانی غم انگیزتر است که شنیده می شود برخی برای سپری کردن شب سال نو میلادی و ورود به دنیای پر زرق و برق آن، از دیگران پول قرض می کنند تا در مقابل دوستان و خانواده خود شرمنده نشوند و این مراسم را به بهترین شکل برگزار کنند. وجهه ای پنهان از این شب شاد که دل های زیادی را زیر بار فشار و استرس قرار می دهد.