• برابر با : 17 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
کل اخبار 2905اخبار امروز : 0
3

میدان نقطه ‌های بی‌پایان

  • کد خبر : 3642
  • 15 خرداد 1403 - 15:47
میدان نقطه ‌های بی‌پایان

 یایوی کوساما هنرمند ژاپنی است که گاهی اوقات او را «شاهزاده خال‌خالی» می‌نامند. اگرچه او انواع مختلفی از هنر می‌سازد؛ نقاشی، مجسمه، اجرا و اینستالیشن اما همه آنها یک چیز مشترک دارند، DOTS!  این همه نقطه چیست؟  یایوی کوساما داستانی را بیان می‌کند که چگونه وقتی یک دختر کوچک بود دچار توهم شد که او […]

 یایوی کوساما هنرمند ژاپنی است که گاهی اوقات او را «شاهزاده خال‌خالی» می‌نامند. اگرچه او انواع مختلفی از هنر می‌سازد؛ نقاشی، مجسمه، اجرا و اینستالیشن اما همه آنها یک چیز مشترک دارند، DOTS!

 این همه نقطه چیست؟

 یایوی کوساما داستانی را بیان می‌کند که چگونه وقتی یک دختر کوچک بود دچار توهم شد که او را به وحشت انداخت. او در یک مزرعه گل قدم می‌زد که ناگهان همه گل‌ها شروع به صحبت با او کردند! احساس می‌کرد گل‌هادر حال ناپدیدشدن یا به قول خودش «در خود محوشدن» در میدان نقطه‌های بی‌پایان هستند. این تجربه عجیب بر بیشتر کارهای بعدی او تأثیر گذاشت. با افزودن علامت‌ها و نقطه‌ها به نقاشی‌ها طراحی‌ها اشیا و لباس‌هایش احساس می‌کند که دارد آن‌ها (و خودش) را در جهان بزرگ‌تر ذوب کرده و بخشی از آن می‌کند.

 او همچنین اتاق‌هایی از نقطه ایجاد می‌کند که ما نیز بتوانیم این احساس در خود محوشدن را تجربه کنیم. کوساما این اتاق‌ها را “اتاق‌های بی‌نهایت” می‌نامد و با نصب صدها چراغ ال‌ای‌دی رنگی چشمک‌زن و آینه‌ها آنها را ایجاد می‌کند. خراش‌های نور در اتاق تاریک به طور بی‌پایان در آینه‌ها منعکس می‌شود و باعث می‌شود احساس کنید در فضایی ظاهراً بی‌پایان هستید. نقطه‌ها شما را احاطه کرده‌اند و شما را فرامی‌گیرند خیلی سخت است که بگویید کجا به پایان می‌رسد و بقیه اتاق از کجا شروع می‌شود!

 یایویی در سال ۱۹۲۹ در ژاپن به دنیا آمد. عاشق طراحی و نقاشی بود و اگرچه والدینش نمی‌خواستند که هنرمند باشد، اما او اصرار داشت. وقتی مادرش نقاشی‌هایش را پاره کرد، بیشتر کار کرد. وقتی توانایی خرید وسایل هنری را نداشت، از گل و گونی کهنه برای ساخت آثار هنری استفاده کرد. در نهایت یایو کوساما والدینش را متقاعد کرد که اجازه دهند او به مدرسه هنر برود و نقاشی بخواند.

 در اواخر دهه ۱۹۵۰ او به نیویورک نقل‌مکان کرد. ورود به شهری بزرگ با فرهنگی متفاوت از آنچه که او می‌شناخت، کمی ترسناک بود، اما او مصمم بود که نیویورک را فتح کند. بعدها در مورد نگرش پر جنب‌وجوش خود نوشت: “من با یک نقطه در مقابل همه آنها می‌ایستم”.

 یایوی کوساما اولین نمایشگاه‌هایش را در سال ۱۹۵۹ در نیویورک برگزار کرد و با هنرمندان مهمی از جمله دونالد جاد، اندی وارهول و جوزف کورنل آشنا شد و از آنها الهام گرفت. او همچنین یکی از اولین هنرمندانی بود که پرفورمنس را تجربه کرد.

 این هنرمند طی سال‌های متمادی مورد تحسین و توجه بین‌المللی قرار گرفته است و اکنون که با شدت در تلاش برای خلق‌کردن است، می‌توان گفت که این دومین عصر طلایی کوساما است. یایوی کوساما علاوه بر پیش‌گام بودن در هنر، خلاقیت خود را در چیزهای دیگری از جمله موسیقی، طراحی، نویسندگی و مد قرارداد. موزه او در سال ۲۰۱۷ باهدف گسترش و ترویج هنر کوساما، به نمایش گذاشتن آثار و مواد مرتبط او برای کمک به توسعه هنر به‌طورکلی افتتاح شد. آثار کوساما در بسیاری از موزه‌های بزرگ و بینال‌های مهم در سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است.

لینک کوتاه : http://hadafpress.ir/?p=3642

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها