• برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 1211اخبار امروز : 0
2

دومین ریزش زمستانی بورس رقم خورد/ بازار سرمایه زمین‌گیر شد

  • کد خبر : 2597
  • 07 اسفند 1402 - 16:12
دومین ریزش زمستانی بورس رقم خورد/ بازار سرمایه زمین‌گیر شد

زهرا علی‌اکبری- بازار سرمایه بار دیگر با ریزشی در ارتفاع ۱۶ هزار واحد در سومین روز هفته مواجه شد تا عقب نشینی شاخص این سیگنال را به سرمایه‌گذاران بدهد که هنوز خبری از بازگشت بازار سرمایه در میان نیست . پیش از این ریزشی ۱۹ هزار واحدی در آخرین روز دی ماه در بورس به […]

زهرا علی‌اکبری- بازار سرمایه بار دیگر با ریزشی در ارتفاع ۱۶ هزار واحد در سومین روز هفته مواجه شد تا عقب نشینی شاخص این سیگنال را به سرمایه‌گذاران بدهد که هنوز خبری از بازگشت بازار سرمایه در میان نیست . پیش از این ریزشی ۱۹ هزار واحدی در آخرین روز دی ماه در بورس به ثبت رسیده بود.

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در صفحه شخصی خود کنایه تند و تیزی به وضعیت بازار سرمایه زد و نوشت: کسانی که هنوز در بورس مانده‌اند دچار سندروم استکهلم شده‌اند. این جملات نشان می‌دهد نه حالا بلکه در روزهای پیش رو نیز خبری از بازگشت بازار سرمایه و بهبود وضعیت به چشم نمی‌خورد. ریزش بازار سرمایه در شرایطی تداوم دارد که پیش از این در زمان رشد دلار نیز حرارت بازار کم شده بود و غقب نشینی تداوم یافته بود. از سوی دیگر در موعد عقب‌نشینی نرخ ارز نیز سرمایه‌ها راه حافظ را ترجیح نداده بازاری دیگر را برگزیده بودند. ریزش‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که دولت سیزدهم وعده‌های دور و درازی را برای بازار سرمایه در سر داشت.

نه فقط رییسی، رییس جمهوری بلکه سایر کاندیداها نیز شکل برس را قابل حل دانسته و معتقد بودند این مشکلات حتی در سه روز قابل حل است اما حالا از پس گذشت سی ماه از استقرار دولت بورس همچنان در حال درجا زدن است .

دومین ریزش زمستانی بورس رقم خورد/ بازار سرمایه زمین‌گیر شد

بورس چقدر عقب رفت؟

در معاملات روز دوشنبه هفتم اسفند ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران ۱۶ هزار و ۷۰۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۴۹ هزار و ۴۳۷ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۱۰ هزار و ۶۸۹ واحدی در رقم ۷۱۲ هزار و ۴۸۹ واحدی ایستاد. این دومین سقوط سنگین شاخص هم وزن در زمستان امسال است.شاخص کل فرابورس با افت ۲۵۲ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۳۸۷ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش ۲ هزار و ۴۳۷ واحد به سطح ۱۳۱ هزار و ۹۱۴ واحد رسید.

امروز شستا، وبملت و نوری نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهایسدشت، ذوب و کساپا از معدود نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادها آریا، هرمز و غصینو بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای تماوند، کرومیت و فالوم بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

معاملات بورس امروز در حالی آغاز شد که از همان ابتدای کار، قیمت‌ها در روند نزولی مچ شدند. این روند تا پایان بورس امروز نیز پیش رفت و سبب شد تا شاخص‌های بورسی با ریزش نسبتا شدیدی روبه‌رو شوند. همچنین ارزش دلاری بازار سهام نیز در روز جاری به سطح ۱۴۲ میلیارد دلار سقوط کرد.

پیش از این بهنام صمدی، کارشناس اقتصادی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: دقیقا ۳۰ ماه از روزی که کابینه رییسی رای اعتماد گرفت گذشت. ارزش دلاری بازار بورس از ۲۲۵ میلیارد دلار به ۱۲۶ میلیارد دلار رسیده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به طور میانگین در دولت رییسی ماهانه ۳.۳ میلیارد دلار ارزش بازار بورس سقوط کرده است.

مانند روند روز معاملاتی گذشته ورود و خروج پول حقیقی، این شاخص در روز جاری هم منفی بود. به طوری که در پایان بورس امروز حدود ۳۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که تا لحظه تنظیم این گزارش حدود ۳۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

بورس به کدام سو می‌رود؟

کارشناسان معتقدند بورس تحت تاثیر دخالت‌های دولتی از رشد بازمانده و اگر سیگنالی دال بر دخالت ردیافت نکند، قابلیت رشد را خواهد داشت. بهنام صمدی در این خصوص به خبرانلاین گفته است: بازار سرمایه واقعا نسبت به بقیه بازارها، از تورم نرخ دلار عقب است. یعنی خیلی از سهم‌ها با دلار ۲۸ هزار تومان معامله می‌شوند و بازار از نظر بازدهی نسبت به سایر بازارها عقب است.

وی تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد اگر تنش‌ها فروکش کند، می‌تواند تا پایان سال به سقف قبلی که در اردیبهشت‌ماه ثبت کرده بود، برسد؛ به خصوص این‌که گزارش‌های ۹ ماهه خوبی داشتیم.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار در سال ۱۴۰۳ تصریح می‌کند: در نیمه اول سال، مجامع را داریم و از الان برای خیلی‌ها قیمت‌ها جذابیت دارد که بخرند و سود مجامع را از اردیبهشت تا تیرماه بگیرند. به نظر من بازار می‌تواند در سال آینده وضعیت رو به رشد صعودی داشته باشد؛ به خصوص این‌که فعلا بازار ارز هم تکان خورده است و این، یک پارامتر موثر روی بازار سرمایه و سوددهی شرکت‌هاست.

۲۲۳۲۲۳

لینک کوتاه : http://hadafpress.ir/?p=2597
  • ارسال توسط :
  • 29 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای دومین ریزش زمستانی بورس رقم خورد/ بازار سرمایه زمین‌گیر شد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.

برچسب‌ها