به گزارش هدف و اقتصاد ؛
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو ضمن اشاره به نامه اخیر ابلاغی بانک مرکزی در خصوص شیوهنامه ارز واردات خودروهای کارکرده که ثبت آماری واردات این خودروها را بصورت موقت متوقف کرده است، بر اجرای این مصوبه توسط بانک مرکزی تاکید کرده و معتقد است که این مصوبه توسط بانک مرکزی تدوین نشده و مکلف به اجرای آن است؛ وی این شیوهنامه را مطابق با آیین نامه واردات خودروهای کارکرده دانسته که واردات مطابق آن، منجر به ترخیص سریعتر خودرو از گمرک میشود.
به تازگی بانک مرکزی اعلام کرد که پیش از واردات خودروهای کارکرده، بایستی شیوهنامه ارز واردات خودرو کارکرده تدوین و بر مبنای آن افراد حقیقی اقدام کنند.طبق اعلام سازمان توسعه و تجارت از دو روز پیش، ثبت آماری واردات خودروهای کارکرده که برای افراد حقیقی باز شده بود، پس از ابلاغِ نامه بانک مرکزی، به صورت موقت، متوقف شده است.
این اقدام بانک مرکزی منجر شد برخی اعلام کنند که بانک مرکزی مانع اجرای واردات خودرو کارکرده است؛ پیش از این نیز برخی با استناد به این بندها که منشا ارز واردات خودروهای کارکرده باید مشخص باشد یا اینکه افراد واردکننده بایستی حساب ارزی داشته باشند، عملا بانک مرکزی را مانع اجرای این مصوبه میدانستند.
با توجه به اینکه، خبر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده منجر به کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی خودروهای خارجی شد، برخی از همان زمان شروع به خبرسازی پیرامون دلایل عدم اجرای این مصوبه کردند که پس از آن هم، با انتشار نامه بانک مرکزی درباره ضرورت تدوین شیوه نامه ارز واردات خودرو کارکرده پیش از واردات خودرو، باعث شد که سناریو چیده شده توسط این افراد، کامل شود.
در پی ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده، یکی از موضوعات پیرامون آن، مربوط به نحوه اسقاط خودروها و ارائه گواهی اسقاط برای واردات این خودروهاست.
در این رابطه، مهران سالاریه- رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده- در گفتوگویی تصویری، ضمن تشریح موضوع عدم خرید لزوماً خودروی فرسوده و ارائه گواهی اسقاط آن برای واردات تاکید و شفافسازی کرد: متقاضیان واردات خودروهای کارکرده، حتما نیازی نیست که خودروی فرسودهای را خریداری و خودروی فرسوده را به نام خود کنند تا در هنگام شمارهگذاری خودروی کارکرده، آن را اسقاط و عوارض (گواهی) اسقاط آن را به ستاد نوسازی ناوگان ارائه دهند.
سالاریه خاطرنشان کرد: همانطور که پیشتر نیز برای واردات خودروی نو شایعات الزام خرید خودروی فرسوده مطرح بود، مجدد برای واردات خودروهای کارکرده نیز این موضوع مطرح شده است؛ بنابراین خواهشمندیم مردم فریب این شایعات و اینکه حتما باید خودروی فرسوده بهنام خود داشته باشند تا بتوانند خودرو وارد کنند را نخورند.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده مجدد تاکید کرد: پس از آنکه متقاضیان برای واردات خودروها اقدام کرده و مراحل اجرایی اعم از ترخیص و پرداخت عوارض مربوطه را طی کنند، میتوانند جهت ارائه مدارک اسقاط، با خرید گواهیهای اسقاط موجود در سامانه (که پیشتر، خودروهای فرسوده اسقاط شده و گواهی آن در سامانه بارگذاری شده است) مجوز شمارهگذاری را هم اخذ کنند.
سالاریه در رابطه با تعداد گواهی اسقاط لازم برای واردات خودروهای کاکرده، گفت: برای شمارهگذاری خودروهای کارکرده وارداتی، ارائه دو تا هفت گواهی اسقاط، بسته به نوع خودرو، قیمت آن و رتبه انرژی که بصورت کامل در آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، عنوان شده، لازم است و متقاضیان میتوانند بر اساس آن گواهی اسقاط خریداری و سپس خودروی وارد کرده خود را پلاکگذاری کنند.
در این رابطه، علی خسروانی-نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو- در گفتوگو با ایسنا، ضمن تاکید بر اینکه نباید بر جوسازیها توجه کرده و بر آن دامن زد، اظهار کرد: نامه اخیر بانک مرکزی درباره شیوهنامه ارز واردات خودرو کارکرده، مطابق با آییننامه واردات این خودروهاست. این مصوبه توسط بانک مرکزی تهیه نشده و بانک مرکزی مکلف به اجرای آن است. قطعا واردات مطابق آن، منجر به ترخیص سریعتر خودرو از گمرک می شود.
وی افزود: مطابق این آییننامه، افرادی که قصد واردات خودروهای کارکرده دارند، بایستی پول را وارد حساب ارزی کنند. همچنین ایرانیهای مقیم خارج از کشور نیز باید ارز را به تایید بانک مرکزی برسانند.
این کارشناس بازار خودرو کشور ضمن تاکید بر اینکه در آییننامه ذکر شده که خودروهای کارکردهای که وارد گمرک میشوند، ظرف مدت یک ماه باید ترخیص شوند، گفت: از اینرو ابتدا باید دستورالعمل ارزی واردات خودرو توسط بانک مرکزی تعیین شود تا بر مبنای آن شرایط ترخیص خودرو از گمرک تسهیل شود. این مسئله مانع از بروز مشکل برای واردات کنندگان میشود.
خسروانی تصریح کرد: سازمان توسعه و تجارت خبر داده که به زودی نخستین گروه، با استفاده از ارز خارجی، واردات خودرو کارکرده را انجام میدهند؛ از همین روی، صحبتهایی که برخی در جهت توقف واردات خودرو کارکرده مطرح میکنند، مربوط به افرادی است که ذینفع گرانی خودرو هستند یا به نوعی دستشان در جیب ذینفعان گرانی خودرو است.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو ضمن تاکید بر اینکه بطور قطع نامه اخیر بانک مرکزی باید تدوین و مطابق آن واردات صورت گیرد، گفت: این شیوهنامه هیچگونه تناقضی با آییننامه ندارد؛ به همین دلیل موضوع توقف واردات خودروهای کارکرده بطور کامل اشتباه است.
گفتنی است که فعالان و کارشناسان بازار خودرو کشور معتقدند: با توجه به اینکه در هفتههای اخیر بازار خودرو در نتیجه خبر آزادسازی واردات خودرو کارکرده راکد بوده است، مافیای بازار خودرو که بیکار شدند، آرام ننشسته و دست به کار شدهاند تا بار دیگر روی نوسان قیمت خودرو موج سواری کنند؛ به طور قطع در مقطع کنونی اگر کاهش قیمت خودروهای کارکرده تداوم پیدا کند، قطعا بر قیمت خودروهای داخلی نیز تأثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین با توجه به وضعیت کنونی بازار، پیشبینی میشود که قیمتها در بازار تعدیل شود؛ بنابراین کاملا مشهود است که مافیای خودرو دست بکار شده تا شیوه نامه ارز واردات خودرو کارکرده را مانع بزرگی برای واردات خودرو جلوه دهد. تا از این طریق تقاضا در بازار را دوباره تحریک کنند.