ایجاد محدودیتهای متعدد در فروش و عرضه خودرو که از حدود پنج سال پیش به اوج خود رسید، نهتنها بازار خودرو به سمت سوداگری حرکت کرد، بلکه در لایههای نهان آن بازارهای دلالی نظیر خرید و فروش کد ملی، ثبت قولنامههای جعلی اجاره مسکن و … ایجاد شد.
اکنون این محدودیتها که از نظر دولت برای کاهش تقاضا و تعدیل قیمت ایجاد شده، در موضوع واردات خودرو هم مشاهده میشود. از این رو طی هفته گذشته خبری با عنوان فروش کد ملی به قیمت ۳۰۰ میلیون برای امتیاز واردات خودرو منتشر شد.
با این حال بعید به نظر میرسد کسی حاضر باشد برای واردات خودرو چنین مبلغی را صرفاً جهت اجاره کد ملی بپردازد. در این بین دلالانی که سودای یکشبه پولدارشدن را دارند و به دنبال کسب درآمد بدون کمترین زحمت هستند، ناگهان سایتهای خرید و فروش اینترنتی را به جولانگاه خود تبدیل کردند تا شاید کسی حاضر شود برای دریافت امتیار کد ملی آنها ۳۰۰ میلیون تومان بپردازد.
این در حالی است که بسیاری از این افراد نهتنها از دلیل فروش کد ملی خود اطلاعی ندارند، حتی به این موضوع واقف نیستند که حداقل لازمه این کار ثبتنام در سنوات گذشته فروش سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی یا داشتن حواله واردات خودروست و صرف کد ملی آنها ارزش خاصی در بازارهای مختلف ندارد.
هزینه خرید این شمارههای ملی نیز با توجه به نوع خودرو متفاوت است، اما به طور میانگین رقم ۳۰۰ میلیون تومان اعلام میشود.
با توجه به این که قیمت خودروهای وارداتی در بازار و سامانه یکپارچه بسیار متفاوت است حاشیه سود بالایی نصیب خریداران میشود. بالاخره باید دولت خود در این باره چاره جویی کند چرا که فردا هزاران مشکل دیگر پیش روی مردم قرار خواهد گرفت .
همین فروش کد ملی برای واردات خودرو هست که این روزها داغ شده ومردم کرور کرور برای دریافت این پول لحظه شماری می کنند. طی هفته ی گذشته آگهی هایی با عنوان فروش کد ملی به قیمت ۳۰۰ میلیون برای امتیاز واردات خودرو منتشر شد. این در حالی است که بسیاری از این افراد نه تنها از دلیل فروش کد ملی خود اطلاعی ندارند، حتی به این موضوع واقف نیستند که حداقل لازمه این کار ثبتنام در سنوات گذشته فروش سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی یا داشتن حواله واردات خودروست و صرف کد ملی آنها ارزش خاصی در بازارهای مختلف ندارد. اما آیا فروش کدملی برای واردات خودرو با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان واقعیت دارد؟ عواقب فروش کدملی برای واردات خودرو و تبعات این کار چه می باشد؟
همین سال گذشته بود که دولت با هدف کنترل نرخ ارز اقدام به فروش دلارهایی با نرخ پایینتر از بازار کرد و بازار دلالی جدیدی تحت عنوان خرید و فروش کدملی را به راه انداخت. تا جایی که با عبور از خیابانهای دلارفروشها در شهرهای مختلف، نشدنی بود که صدا و نوای خرید کدملی را به وضوح نشنویم.
هر فرد در طول یک سال با ارائه کارت ملی میتواند تا سقف دو هزار دلار خرید اسکناس آمریکایی را داشته باشد. سال گذشته سود مابه التفاوت قیمت دلار دولتی با آزاد چیزی نزدیک به ۹ میلیون تومان بود.
خرید خودرو در بورس کالا در سال گذشته هم بسیاری را به سمت خرید کدملی افراد کشانده بود که حاضر بودند بابت هر کدملی بالای ۱۸ سال، ۱۰۰ میلیون تومان بپردازند.
این پدیده همچنین در طرحهای پیش فروش محصولات شرکتهای خودروساز ایران خودرو و سایپا نیز دیده شد. برای هر کد ملی به منظور توزیع عادلانه خودرو بین خریداران محدودیت ثبت نام در نظر گرفته شد، ولی تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار آزاد بسیاری را برای خرید کد ملی به صرافت انداخت.
در این راستا آگهیهای گوناگونی در سایتها و شبکههای اجتماعی برای خرید کد ملی دست به دست شد و رقمهای اعلام شده نشان از بازار داغ خرید و فروش کدملی داشت؛ رقمهایی بین ۱.۵ تا ۵ میلیون تومان.